Op zaterdag 22 juni 2019 heeft de derde editie van de Prominententoer Montferland plaats gevonden. Een paar honderd deelnemers hebben daarbij kunnen genieten van onze prachtige omgeving. De deelnemers hadden de keuze uit twee afstanden met daarbij ook nog eens verschillende snelheidsgroepen.
Het is leuk om dit evenement te organiseren. In oktober 2018 worden de eerste acties al uitgezet en worden bedrijven benaderd om zich aan te sluiten bij dit evenement. Zonder het enthousiasme van de bedrijven krijg je het fundament niet voor elkaar. Via deze bedrijven krijgen we meestal ook deelnemers die niet van hier komen waardoor we tevens een visitekaartje kunnen afgeven voor deze streek.
Essilor was dit jaar zelfs met 32 deelnemers aanwezig, waarbij de nodige fietsers uit het westen van Nederland kwamen. BCT zorgde ervoor dat het zuiden ook was vertegenwoordigd. Dusseldorp, Gebra, Hoornstra, Gemeente Montferland, TWS en Nysingh stuurde deelnemers vanuit Gelderland en Overijssel naar Didam. KWS zorgde ervoor dat ook het noorden van Nederland aanwezig was. Samen met Meiland, Kummeling, Rusch Asfalt en Pol hadden we een mooie groep van bedrijven die als Partner of Sponsor dit evenement mogelijk hebben gemaakt.
Zoals de naam van de tocht al aangeeft worden er ook Prominenten benaderd, (oud prof-) wielrenners die samen met de deelnemers een mooie tocht gaan fietsen. Tijdens de rit kun je in gesprek met deze renners. Voor dit jaar hebben we de volgende namen kunnen vastleggen; Gert Jakobs, Bart Voskamp, Maarten den Bakker, John den Braber, Marc Lotz, Jelle Nijdam en Steven de Jongh. Tijdens de wielertafel vertelde zij hun boeiende verhalen aan het aandachtig luisterende publiek en onder het genot van een drankje.
Dit alles vond plaats op het terrein van Plok, waar de deelnemers na de rit een fantastische pastamaaltijd voorgeschoteld kregen. De toertocht zelf werd begeleid door ervaren wegkapiteins van TC de Liemers, WTV Centurion en RTC de Pedaleur zodat de deelnemers onbekommerd konden genieten van de route. De mensen die de starttafels en de verzorgingsposten hebben bemand zorgde ervoor dat iedereen zijn of haar stuurbordje in ontvangst kon nemen en te eten en te drinken kregen.
De fotografen hebben al deze activiteiten vastgelegd, zodat we nog eens konden terugkijken en nagenieten. Al deze mensen wil ik heel erg bedanken voor de hulp, bijdragen en inzet. Samen hebben we een mooi evenement beleeft die voor herhaling vatbaar is.
Zet hem maar vast in de agenda, zaterdag 20 juni 2020. Tot volgend jaar.